Obligatorisk forberedende kurs til praktisk del. Instruktør tar deg gjennom kompendiet ved hjelp av film, tekst, bilder og illustrasjoner. Når du har tatt dette kurset kan du melde deg på praktisk del for deretter søke Sjøfartsdirektoratet om høyhastighetsbevis.
Høyhastighetskurset for båt lærer deg trygg og effektiv høyhastighetsbåtmanøvrering med vektstabilitet, fartsblindhet og sikker bølgenavigasjon. Inkluderer opplæring, praksis og allt nødvendig utstyr.
Høyhastighetskurset for vannscooter gir deg en grundig opplæring og praktisk trening om stopplengder, bremsefunksjoner, unnamanøvrer og hastighetsfølelse. Inkluderer opplæring, praksis og allt nødvendig utstyr.
Høyhastighetskurset for båt og vannscooter kombinerer enkeltkursene ovenfor. Du lærer og får praksis i hvordan å manøvrere begge farkostene i høy hastighet på en trygg måte. Inkluderer opplæring, praksis og allt nødvendig utstyr.
Praktisk båt ELLER vannscooter på yacht. Merk at dette er prisen dersom du kun skal ha kurs på EN av delene. Trenger du kurs på både båt og vannscooter betaler du et ekstra vanlig kurs i tillegg. Dette får du også på yacht inkludert. Total pris for både båt og vannscooter blir da 15700,-
Vi ankrer opp yatchen på øvningsområdet og gjennomfører praktisk opplæring med båt eller vannscooter med yachten som base. Ta med badetøy, og nyt yachtlivet under og etter kurset. Prisen inkluderer mat og drikke gjennom hele dagen.
Trenger du båtførerprøven? Wright har inngått samarbeid med Lanternen Båtførerkurs, og har gleden av å gi deg 20% rabatt på alle Lanternenkurs gjennom hele sesongen. Lanternen Båtførerkurs er spesialister på båtførerprøven og tilbyr klasseromskurs med eksamen, alt på én dag, ink beståttløfte. Du kan også ta nettkurs og eksamen som privatist på Lanternens testsentere i hele landet. Besøk lanternenkurs.no for å booke klasseromskurs og eksamen, nettkurs, privatisteksamen eller for å handle i båtførerbutikken.
Ta Wright Sjøskole sitt Høyhastighetskurs på vår egen private yacht.
Vi ankrer opp yatchen på øvningsområdet og gjennomfører praktisk opplæring med yachten som base. Prisen inkluderer mat og drikke gjennom hele dagen. Ta med badetøy, og nyt yacht livet under og etter kurset. Oppmøte Aker Brygge Marina kl 09:00
Velkommen ombord på Princess 23 M - den største og mest lukseriøse yacht'en i Norge!
HØYHASTIGHETSKURS FOR BÅT
Hva inneholder kurset?
Dette høyhastighetskurset for båt vil gi deltakerne en solid forståelse for hvordan man kan manøvrere båten på en trygg og effektiv måte i høy hastighet. Gjennom grundig opplæring og praktisk trening vil deltakerne få mulighet til å lære om vektstabilitet, konsekvensene av feilplassering, fartsblindhet og hvordan man kan manøvrere båten på en sikker måte i forskjellige bølgeforhold.
1. Innledning og gjennomgang av den praktiske delen før kursstart
Før vi starter høyhastighetskurs for båt, vil vi ta en grundig gjennomgang av den praktiske delen. Dette vil inkludere elementer som sikkerhetsgjennomgang, en introduksjon til båten som skal brukes, og en gjennomgang av øvelsene som skal utføres.
2. Instruktørens ansvar
Det er instruktørens ansvar å kjøre båten med deltakerne om bord og å gå gjennom emneplanen. Denne tilnærmingen vil omfatte både teori og praksis, der instruktøren vil gi en grundig gjennomgang av sikkerhetsutstyr og -prosedyrer, hensyn til passasjerer om bord, og ansvar for omgivelsene. Deltakerne vil også lære om hvordan alkohol og andre rusmidler påvirker båtkjøring, og vil få prøve promillebriller for å oppleve virkningen.
3. Vektstabilitet og konsekvenser av feilplassering
En viktig del av kurset vil være å lære om vektstabilitet og konsekvensene av feilplassering, både med hensyn til last og passasjerer. Dette vil bidra til å øke deltakernes forståelse for hvordan man kan unngå farlige situasjoner og ulykker på sjøen.
4. Stopp-test
Instruktøren vil vise deltakerne hvor lang tid det tar å stoppe en båt i høy hastighet. Dette vil bli gjort ved å kjøre båten i høy fart mot en bøye og demonstrere stopplengden foran den utsatte bøyen.
5. Fartsblindhet
For å øke deltakernes forståelse for fartsblindhet, vil vi ta en tur i høy hastighet og deretter redusere farten kraftig.
6. Hastighetsfølelse
Vi vil også demonstrere hvordan høy hastighet påvirker navigering, omgivelsene og passering av andre fartøy. Dette vil bli gjort ved å kjøre en planlagt rute i hastigheter mellom 35-50 knop. Deltakerne vil lære om viktigheten av å løfte blikket, planlegge seilasen og redusere farten om nødvendig. Vi vil også fokusere på hvordan medpassasjerer kan bidra til observasjon.
7. Deltakerne kjører båten
Etter en grundig introduksjon fra instruktøren, vil deltakerne få mulighet til å gjennomføre øvelsene selv. Dette vil omfatte emner som powertrim og flaps, gassbruk, rattbruk, løfting av blikket og manøvrering i forskjellige bølgeforhold.
8. Oppsummering
Når kurset er ferdig, vil instruktøren kjøre tilbake til båtplassen og ta en oppsummering av dagens øvelser. Både deltakerne og instruktøren vil delta i en felles gjennomgang av økten. Videre vil deltakerne bli informert om hvordan de kan gå frem for å få utstedt høyhastighetsbevis.
Varighet av den praktiske delen
Den praktiske delen av kurset vil ta mellom 1,5 og 3 timer, avhengig av antall deltakere og hvor omfattende øvelsene er.
Viktig fokus på sikkerhet
Sikkerhet er en av de viktigste aspektene i høyhastighetskurs for båt. Gjennom grundig opplæring og praktisk trening, vil deltakerne lære om viktigheten av å respektere fartsgrensene, å bruke riktig sikkerhetsutstyr, og å unngå farlige situasjoner på sjøen.
HØYHASTIGHETSKURS FOR VANNSCOOTER
Hva inneholder kurset?
Dette høyhastighetskurset for vannscooter vil gi deltakerne en solid forståelse for hvordan man kan manøvrere vannscooteren på en trygg og effektiv måte i høy hastighet. Gjennom grundig opplæring og praktisk trening vil deltakerne lære om stopplengder, bremsefunksjoner, unnamanøvrer og hastighetsfølelse. Deltakerne vil også få en forståelse for viktigheten av å gjøre sikkerhetsvurderinger før man går ut på vannet.
1. Praktisk gjennomgang av høyhastighetskurs for vannscooter
Før vi går ut på vannet, vil instruktøren ha en grundig gjennomgang av den praktiske delen av kurset. Dette vil inkludere en sikkerhetsgjennomgang både på land og i forhold til vannscooterne. Vi vil gjøre oss kjent med de forskjellige vannscooterne vi skal bruke og sikkerhetsutstyret som er tilgjengelig rundt vannscooterne. Det vil også bli gitt en grundig gjennomgang av funksjonene og bruken av vannscooterne.
2. Sikkerhetsvurdering og øvelser
Deretter vil vi ha en grundig gjennomgang av de øvelsene som skal utføres og en sikkerhetsvurdering av forholdene. Instruktøren vil demonstrere hvordan øvelsene skal utføres, og deltakerne vil få muligheten til å øve seg på egenhånd.
3. Praktisk kjøring
Når deltakerne har fått den nødvendige opplæringen, vil de få muligheten til å kjøre vannscooter og utføre øvelsene som er blitt gjennomgått. Dette vil inkludere øvelser som å øve på stopplengder med og uten bremsefunksjon, og å øve på unnamanøver mot en utsatt bøye både med og uten gasspådrag. Dette vil gi deltakerne en praktisk forståelse for hvordan man kan kjøre vannscooter på en trygg og effektiv måte.
4. Hastighetsfølelse
For å øke deltakernes forståelse for hvordan høy hastighet påvirker kjøringen, vil instruktøren ta med en og en deltaker som passasjer og kjøre i høy hastighet. Dette vil gi deltakerne en følelse av hvordan det er å kjøre vannscooter i høy hastighet og hvordan man kan håndtere dette på en sikker måte.
5. Oppsummering
Etter endt kjøring vil instruktøren samle deltakerne og ta en gjennomgang av dagens øvelser og hvordan det gikk. Hvis det er behov for repetisjon av noen av øvelsene, vil dette bli gjort. Deltakerne vil også få informasjon om hvordan de kan søke om høyhastighetsbevis for vannscooter.
Varighet av den praktiske delen
Den praktiske delen av kurset vil ta mellom 1,5 og 3 timer, avhengig av antall deltakere og hvor omfattende øvelsene er.
Sikkerhet først
Sikkerhet er alltid førsteprioritet i høyhastighetskurs for vannscooter. Gjennom grundig opplæring og praktisk trening vil deltakerne lære om viktigheten av å respektere fartsgrensene, bruke riktig sikkerhetsutstyr, og å unngå farlige situasjoner på sjøen.
Vårt mål med kurset er å gi deltakerne en solid forståelse for hvordan man kan kjøre vannscooter på en trygg og effektiv måte. Vi ønsker å gi deltakerne kunnskap og ferdigheter som kan være nyttige i fremtidige situasjoner på sjøen. Gjennom praktisk trening vil deltakerne få en bedre forståelse av hvordan vannscooter kan brukes på en trygg og ansvarlig måte.
Vårt fokus er alltid på sikkerhet, og vi vil gjøre alt vi kan for å sikre at deltakerne er trygge og at de lærer så mye som mulig. Vi håper at deltakerne vil dra nytte av denne praktiske delen av kurset og at de vil føle seg tryggere når de skal kjøre vannscooter på egen hånd.
HVEM GJELDER HØYHASTIGHETSBEVIS FOR?
Dette gjelder for alle som ønsker å føre fritidsbåt og/eller vannscooter i Norge under 24 meter som kan oppnå hastigheter på 50 knop eller mer.
Goldfish Boats
For å kunne få høyhastighetsbeviset må man gjennomføre et kurs som består av både en teoretisk og en praktisk del. Det er viktig å merke seg at dette kravet gjelder uavhengig av om man allerede har et båtførerbevis eller et fritidsskippersertifikat.
Dersom man er født etter 1. januar 1980, vil man være pålagt å ha et båtførerbevis for å kunne føre båter og vannscootere. For alle andre vil det ikke være noe krav om båtførerbevis, men det forventes at man har en viss grad av erfaring og forståelse med båtkjøring før man gjennomfører kurset.
Vi ønsker å understreke viktigheten av å følge disse kravene og sikkerhetsreglene som er satt for å unngå farlige situasjoner på sjøen. Høyhastighetskursene våre vil gi deg den nødvendige opplæringen og ferdighetene du trenger for å kunne føre båt og vannscooter på en trygg og ansvarlig måte. Vårt mål er å gi alle deltakerne en grundig forståelse av hvordan man kan håndtere høyhastighetskjøring på sjø og vann på en trygg måte.
SPØRSMÅL OG SVAR OM VÅRE HØYHASTIGHETSKURS
Når er det mulig å ta høyhastighetskurs?
Kurs og eksamen kantas umiddelbart. Alle våre kurs er tilgjengelige for bestilling på www.wright.no
I 2019 presenterte regjeringen Meld. St. 30 Samhandling for bedre sjøsikkerhet, som inneholdt en rekke tiltak innen fritidsbåtområdet. Sjøfartsdirektoratet har senere utarbeidet en rapport om innføring av et høyhastighetsbevis. I september 2021 ble kravet om høyhastighetsbevis for båter med en toppfart på over 50 knop innført.
Hvordan får jeg utstedt selve høyhastighetsbeviset?
Etter å ha fullført kurset og bestått eksamen, søker du om beviset via Sjøfartsdirektoratets nettsider.
Sjøfartsdirektoratet
Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt - et sammendrag
Innledning og bakgrunn
Rapporten, utarbeidet av et utvalg ledet av Sjøfartsdirektoratet, fokuserer på sikkerhet ved bruk av fritidsbåt og foreslår tiltak for å redusere risiko og ulykker. Dokumentet tar for seg hovedtemaer som opplæring, informasjon, registrering og kontroll, samt nød- og redningsutstyr.
Ulykkesstatistikk og risikoanalyse
Rapporten presenterer en analyse av ulykkesstatistikken i perioden 2006-2011. Den viser at det har vært en økning i antall ulykker og dødsfall i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Hovedårsakene til ulykkene er blant annet høy fart, manglende opplæring, alkohol og manglende bruk av redningsvest.
Opplæring og informasjon
Rapporten understreker viktigheten av opplæring og informasjon for å øke sikkerheten ved bruk av fritidsbåt. Flere tiltak foreslås, inkludert obligatorisk opplæring for båtførere, videreutvikling av eksisterende båtførerprøve og informasjonskampanjer rettet mot både voksne og barn. I tillegg foreslås det å styrke kontrollen med båtføreropplæringen og implementere båtførerprøven som en del av føreropplæringen for motorvogn.
Registrering og kontroll
Rapporten anbefaler en styrking av registrering og kontroll av fritidsbåter. Dette inkluderer innføring av krav om obligatorisk registrering av fritidsbåter over en viss størrelse og motorkapasitet, samt etablering av en sentral database for registrerte båter. Videre foreslås det å styrke kontrollen med båtselgere og verksteder, og å innføre krav om periodisk kontroll av fritidsbåter.
Nød- og redningsutstyr
Rapporten påpeker at mange ulykker kunne vært unngått eller fått et mindre alvorlig utfall dersom nød- og redningsutstyr hadde vært tilgjengelig og korrekt brukt. Tiltak som anbefales, inkluderer krav om standardisert og obligatorisk nød- og redningsutstyr om bord i fritidsbåter, samt økt fokus på opplæring i bruk av utstyret.
Ansvar og myndighetsutøvelse
Rapporten foreslår en tydeligere ansvarsfordeling mellom ulike aktører, inkludert båteiere, båtførere, båtselgere, verksteder og myndigheter. Dette innebærer blant annet en styrking av Sjøfartsdirektoratets rolle som tilssynsorgan for fritidsbåtsektoren, samt etablering av samarbeidsfora for å koordinere innsatsen mellom ulike aktører og myndigheter.
Alkohol og båtfører
Rapporten identifiserer alkohol som en av de viktigste årsakene til ulykker med fritidsbåter. For å øke sikkerheten foreslås det å innføre en promillegrense for båtførere som er lik den for bilførere (0,2 promille). I tillegg anbefales det å styrke kontrollen og håndhevingen av promillegrensen gjennom økt politiinnsats og samarbeid mellom politi, tollvesen og kystvakt.
Sikkerhetsutstyr og redningsvester
Rapporten fremhever betydningen av å ha tilgjengelig og korrekt bruk av sikkerhetsutstyr og redningsvester om bord i fritidsbåter. Anbefalte tiltak inkluderer krav om bruk av redningsvest for alle om bord i fritidsbåter under en viss størrelse og i situasjoner med økt risiko, samt informasjonskampanjer og opplæring i korrekt bruk av redningsvester og annet sikkerhetsutstyr.
Barn og unge i fritidsbåt
Rapporten påpeker at barn og unge er en spesielt sårbar gruppe i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Flere tiltak foreslås for å øke sikkerheten for denne gruppen, inkludert krav om opplæring og sertifisering for unge båtførere, samt utforming av spesielle informasjons- og opplæringsprogrammer rettet mot barn og unge.
Internasjonalt samarbeid og harmonisering
Rapporten understreker behovet for økt internasjonalt samarbeid og harmonisering av regelverk og standarder for fritidsbåter. Dette inkluderer blant annet samarbeid med EU og andre internasjonale organisasjoner for å utvikle felles krav og standarder for opplæring, registrering, kontroll og utstyr.
Forslag til lov- og forskriftsendringer
Rapporten inneholder forslag til endringer i lov- og forskriftsverket for å implementere de foreslåtte tiltakene. Dette inkluderer blant annet endringer i sjøloven, forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis for førere av fritidsbåt, samt forskrift om produksjon og salg av fritidsbåter og vannscootere.
Oppsummering og konklusjon
Rapporten konkluderer med at det er et betydelig potensial for å redusere antallet ulykker og dødsfall knyttet til bruk av fritidsbåt gjennom en kombinasjon av opplæring, informasjon, registrering, kontroll og håndheving av regelverk.